Η UNESCO "κατοχύρωσε" στην Τουρκία τον λαϊκό ήρωα των παιδικών μας χρόνων . Πολλοί έσπευσαν να απαξιώσουν την φιγούρα του(μετά την "τουρκοποίησή" του) με χαρακτηρισμούς που βολεύουν και αποενοχοποιούν την κωλυσιεργία μας (π.χ. τεμπέλης, τυχάρπαστος, πονηρός κι όχι έξυπνος κλπ). Λυπάμαι αλλά δεν θα συμφωνήσω. Ο Καραγκιόζης είναι πολυμήχανος, φιλότιμος, πλακατζής, αντιστασιακός (μονίμως αμφισβητεί και περιπαίζει την τουρκική διοίκηση), πατριώτης, οικογενειάρχης , μεγαλόθυμος, καλόκαρδος κατά βάθος, εύστροφος κλπ κλπ (παρόλες τις κωμικές προεκτάσεις των παραπάνω, για ευνόητους λόγους).
Το κυριότερο; Ήταν Έλλην (στην τότε Οθωμανική αυτοκρατορία μεταξύ τέλη 18ου και αρχές 19ου αιώνα).
Στην 1η φωτό, παραθέτω την μαρτυρία του Ανδριανουπολίτη(ερασιτέχνη ζωγράφου) Κομν.Πασχαλίδη (απεβίωσε το 1994). "ο Χατζηαβάτης ήταν εργολάβος οικοδομών στην Προύσσα της Μ.Α. Ο Πασάς της Προύσσας του ανέθεσε (γύρω στα τέλη του 18ου αιώνα) να φτιάξει ένα καινούργιο Σαράϊ. Ο Χατζηαβάτης ανάμεσα στους εργάτες του προσέλαβε και τον Καραγκιόζη. Το Σαράϊ αργούσε να παραδοθεί και τελικά ο Χατζηαβάτης αποκάλυψε στον Πασά πως τους καθυστερούσε ο Καραγκιόζης με τα χωρατά του. Ο Πασάς διέταξε να φέρουν μπροστά του τον Καραγκιόζη, ο οποίος συνέχισε να αστειεύεται και μπροστά στον Πασά. Ο Πασάς οργισμένος διέταξε να σκοτώσουν τον Καραγκιόζη. Όλοι αγανάχτησαν με αυτήν την αδικία. Ο Πασάς μετάνιωσε και διέταξε να χτίστουν μνημείο για τον Καραγκιόζη. Ο Καραγκιόζης ήταν Έλληνας.
Ο Χατζηαβάτης μετέφερε τον χαρακτήρα του Καραγκιόζη στο πανί και καθώς γελούσαν όλοι οι αγάδες με τα χωρατά του δόθηκε άδεια να παίζεται σε όλην την ευρύτερη περιοχή. Η τέχνη ξεκίνησε από τον Μικρασιάτη Γιάννη Μπρόχαλη (1848-1935) αλλά τήν ανέδειξε στην Ελλάδα ο Μιμάρος ο οποίος ήταν πρώτος ψάλτης στον Άγιο Ανδρέα της Πάτρας. (κατόπιν γίνεται αναφορά για τον Κων.Δραγατάκο που έφερε στην Αλεξ/πολη το 1918 το θέατρο σκιών)"
Δεν ξέρω αν τα παραπάνω ανταποκρίνονται εξ'ολοκλήρου στην πραγματικότητα αλλά σίγουρα η μαρτυρία αυτή αξίζει να καταγραφεί. Η Τούρκοι, κατά την πάγια τακτική τους, καπηλεύονται τα θύματά τους προς όφελός τους αφού αδυνατούν οι ίδιοι να παράξουν πολιτισμό στο διάβα των αιώνων... ΑΛΕΞ/ΠΟΛΗ Γ.Σ. skymnos.blogspot.com ΑΠΟ ΤΟ BLOG ΤΟΥ ΚΑΘΗΓΗΤΗ ΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΤΗΣ ΘΡΑΚΗΣ Κ. ΦΑΝΗ ΜΑΛΚΙΔΗ. ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ.
Η UNESCO "κατοχύρωσε" στην Τουρκία τον λαϊκό ήρωα των παιδικών μας χρόνων . Πολλοί έσπευσαν να απαξιώσουν την φιγούρα του(μετά την "τουρκοποίησή" του) με χαρακτηρισμούς που βολεύουν και αποενοχοποιούν την κωλυσιεργία μας (π.χ. τεμπέλης, τυχάρπαστος, πονηρός κι όχι έξυπνος κλπ). Λυπάμαι αλλά δεν θα συμφωνήσω. Ο Καραγκιόζης είναι πολυμήχανος, φιλότιμος, πλακατζής, αντιστασιακός (μονίμως αμφισβητεί και περιπαίζει την τουρκική διοίκηση), πατριώτης, οικογενειάρχης , μεγαλόθυμος, καλόκαρδος κατά βάθος, εύστροφος κλπ κλπ (παρόλες τις κωμικές προεκτάσεις των παραπάνω, για ευνόητους λόγους).
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο κυριότερο; Ήταν Έλλην (στην τότε Οθωμανική αυτοκρατορία μεταξύ τέλη 18ου και αρχές 19ου αιώνα).
ΑπάντησηΔιαγραφήΣτην 1η φωτό, παραθέτω την μαρτυρία του Ανδριανουπολίτη(ερασιτέχνη ζωγράφου) Κομν.Πασχαλίδη (απεβίωσε το 1994).
"ο Χατζηαβάτης ήταν εργολάβος οικοδομών στην Προύσσα της Μ.Α. Ο Πασάς της Προύσσας του ανέθεσε (γύρω στα τέλη του 18ου αιώνα) να φτιάξει ένα καινούργιο Σαράϊ. Ο Χατζηαβάτης ανάμεσα στους εργάτες του προσέλαβε και τον Καραγκιόζη. Το Σαράϊ αργούσε να παραδοθεί και τελικά ο Χατζηαβάτης αποκάλυψε στον Πασά πως τους καθυστερούσε ο Καραγκιόζης με τα χωρατά του. Ο Πασάς διέταξε να φέρουν μπροστά του τον Καραγκιόζη, ο οποίος συνέχισε να αστειεύεται και μπροστά στον Πασά. Ο Πασάς οργισμένος διέταξε να σκοτώσουν τον Καραγκιόζη. Όλοι αγανάχτησαν με αυτήν την αδικία. Ο Πασάς μετάνιωσε και διέταξε να χτίστουν μνημείο για τον Καραγκιόζη. Ο Καραγκιόζης ήταν Έλληνας.
Ο Χατζηαβάτης μετέφερε τον χαρακτήρα του Καραγκιόζη στο πανί και καθώς γελούσαν όλοι οι αγάδες με τα χωρατά του δόθηκε άδεια να παίζεται σε όλην την ευρύτερη περιοχή. Η τέχνη ξεκίνησε από τον Μικρασιάτη Γιάννη Μπρόχαλη (1848-1935) αλλά τήν ανέδειξε στην Ελλάδα ο Μιμάρος ο οποίος ήταν πρώτος ψάλτης στον Άγιο Ανδρέα της Πάτρας.
ΑπάντησηΔιαγραφή(κατόπιν γίνεται αναφορά για τον Κων.Δραγατάκο που έφερε στην Αλεξ/πολη το 1918 το θέατρο σκιών)"
Δεν ξέρω αν τα παραπάνω ανταποκρίνονται εξ'ολοκλήρου στην πραγματικότητα αλλά σίγουρα η μαρτυρία αυτή αξίζει να καταγραφεί.
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ Τούρκοι, κατά την πάγια τακτική τους, καπηλεύονται τα θύματά τους προς όφελός τους αφού αδυνατούν οι ίδιοι να παράξουν πολιτισμό στο διάβα των αιώνων...
ΑΛΕΞ/ΠΟΛΗ
Γ.Σ.
skymnos.blogspot.com ΑΠΟ ΤΟ BLOG ΤΟΥ ΚΑΘΗΓΗΤΗ ΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΤΗΣ ΘΡΑΚΗΣ Κ. ΦΑΝΗ ΜΑΛΚΙΔΗ. ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ.
Ο ΚΑΡΑΓΚΙΟΖΗΣ
ΑπάντησηΔιαγραφήΑπλό χαρτί σ’ ένα κουτί
του χρώματος μουντζούρα
μικρό κορμί δίχως ψυχή,
πολύτιμη φιγούρα.
Όταν του έρθει ο σεβντάς
πεθαίνει ο γκιαούρης,
τότε γεμίζει ο ντουνιάς
και βγαίνει ο καμπούρης.
Το παλληκάρι της σκιάς
με το μακρύ το χέρι
ανάβει το φως της καρδιάς,
αθάνατο ξεφτέρι.
Είναι ο μύθος του φτωχού,
του λόγου παραστάσεις,
κι έγινε θρύλος του λαού,
του γέλιου αντιστάσεις.
NIKOΣ ΛΥΓΕΡΟΣ